Nowo wydane świadectwa kwalifikacji
w Polsce w latach 2006-2015
Tabela nr 1 Liczba nowo wydanych polskich świadectw kwalifikacji w latach 2006 -2010
Świadectwa Kwalifikacji |
Stan na ostatni dzień grudnia 2006 |
Stan na ostatni dzień grudnia 2007 |
Stan na ostatni dzień grudnia 2008 |
Stan na ostatni dzień grudnia 2009 |
Stan na ostatni dzień grudnia 2010 |
Świadectwo kwalifikacji mechanika |
22 |
5 |
5 |
14 |
28 |
Świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego |
53 |
68 |
120 |
124 |
152 |
Świadectwo kwalifikacji pilota lotni |
27 |
7 |
2 |
7 |
4 |
Świadectwo kwalifikacji pilota motolotni |
176 |
11 |
25 |
29 |
35 |
Świadectwo kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego |
14 |
14 |
3 |
11 |
8 |
Świadectwo kwalifikacji pilota paralotni |
822 |
610 |
495 |
881 |
650 |
Źródło: ULC, 2011.
Tabela nr 2 Liczba nowo wydanych polskich świadectw kwalifikacji w latach 2011 - 2015
Świadectwa Kwalifikacji |
Stan na ostatni dzień grudnia 2011 |
Stan na ostatni dzień grudnia 2012 |
Stan na ostatni dzień grudnia 2013 |
Stan na ostatni dzień grudnia 2014 |
Stan na ostatni dzień grudnia 2015 |
Świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego |
80 |
58 |
26 |
148 |
61 |
Świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego |
189 |
162 |
393 |
521 |
346 |
Świadectwo kwalifikacji pilota lotni |
5 |
- |
7 |
28 |
4 |
Świadectwo kwalifikacji pilota motolotni |
20 |
26 |
45 |
66 |
124 |
Świadectwo kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego |
- |
122 |
3 |
- |
- |
Świadectwo kwalifikacji pilota |
13 |
19 |
- |
- |
- |
Świadectwo kwalifikacji pilota |
-
|
-
|
do 569 kg 16 |
do 569 kg 26 |
do 569 kg 8 |
UACP, Świadectwo kwalifikacji |
-
|
-
|
do 495 kg 63 |
do 495 kg 108 |
do 495 kg 112 |
UAVO, Świadectwo kwalifikacji |
- |
- |
6 |
311 |
1663 |
Świadectwo kwalifikacji pilota paralotni |
668 |
639 |
PP-52 PGP-870 |
1496 |
1489 |
Źródło: ULC, 2016.
W latach 2006 - 2015 liczba wydanych nowych Świadectw Kwalifikacji pilota paralotni w stosunku do pozostałych świadectw kwalifikacji, np. pilota lotni, motolotni, pilota samolotu ultralekkiego, wiatrakowca ultralekkiego, czy skoczka spadochronowego jest zdecydowanie wyższa.
W roku 2015 zanotowano też duży wzrost nowo wydanych Świadectw Kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego (UAVO).
Niestety wciąż nie jesteśmy w stanie oszacować dokładnej liczby latających polskich pilotów paralotni w danym okresie, ani liczby wylatanych przez nich godzin. Ponieważ zdarza się (nierzadko), że polscy paralotniarze zaraz po uzyskaniu polskiego ŚK pilota paralotni rezygnują z dalszej przygody paralatania lub przesiadają się na inne statki powietrzne. Zauważono też, że istnieje bliżej nieoszacowana liczba polskich użytkowników paralotni, która szkoliła się w czeskich lub słowackich ośrodkach szkoleniowych. Dlatego nie możemy traktować wyżej wymienionej ewidencji pilotów paralotni z polskim ŚK jako liczby osób uprawiających nasz sport.
Opracowała Agnieszka Chmielewska
Data publikacji : 26.08.2016