Ocena zakładów ubezpieczeń w zakresie oferowanych OWU w podróży turystycznej dla paralotniarzy – Ergo Hestia , CZĘŚĆ I
Data publikacji : 19.02.2017
Każdego roku w wyniku wypadków paralotniowych piloci ponoszą szkody osobowe i majątkowe. Zdarzenia niepożądane podczas „nauki latania” też nie należą do rzadkości. Wielu paralotniarzy zadaje sobie pytanie, które ubezpieczenie turystyczne jest aktualnie najkorzystniejsze.
Publikacja ta jest pierwsza z serii artykułów poświęconych badaniu bezpieczeństwa finansowego paralotniarzy na podstawie analizy ogólnych warunków ubezpieczenia w podróży z paralotnią oferowanych przez zakłady ubezpieczeń działające w Polsce.
Powołując się na art. 15 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej [1] z którego wynika, iż ogólne warunki ubezpieczenia powinny być formułowane JEDNOZNACZNIE i w sposób zrozumiały, a postanowienia ogólnych warunków ubezpieczeń oraz innych wzorców umowy sformułowane NIEJEDNOZNACZNIE należy interpretować przede wszystkim na korzyść ubezpieczającego, ubezpieczonego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia.
Wówczas możemy dokonać analizę treści OWU turystycznego - Ergo Hestia i następnie ocenić, czy owe warunki umowy spełniają oczekiwania w razie zdarzenia paralotniowego (stan na dzień: 2017.02.09).
Ubezpieczenie NNW dla pilota paralotni - czy warto je kupić ?
Data publikacji : 21.10.2016
W latach 2003 - 2015 w wyniku wypadków paralotniowych 152 osoby poniosły ciężkie obrażenia, 32 - obrażenia śmiertelne. To prawie 200 osób poszkodowanych ! (dane z PKBWL). Szacunkowa liczba ofiar zdarzeń paralotnych wskazuje jednak o wiele większą cyfrę, ponieważ piloci nie przywykli do oficjalnego zgłaszania wypadków (informacja uzyskana drogą plotkarską).
Dążąc do rozwiązania problemu rosnących skutków powypadkowych paralotniarzy - obrażeń ciężkich, jest pójście w kierunku przywrócenia poszkodowanego do społeczeństwa. W tym celu przeprowadziłam eksperyment na ubezpieczycielach. Sprawdziłam definicje nieszczęśliwego wypadku w ogólnych warunkach ubezpieczenia turystycznego oferowanych przez zakłady ubezpieczeń działające w Polsce. Definicje nieszczęśliwego wypadku zweryfikowałam w OWU w podróży turystycznej: Warty, Ergo Hestii, PZU, AIG, Avivy, Axy, Benefii, BZ WBK-Avivy, Compensy, Consordii, Elvii, ERV, Europy, Generali, Interu, InterRisku, Link4, Liberty, Signal Iduny, SKOK Ubezpieczenia, Allianza, Gothaera, Uniqi.
Przegląd obowiązujących oraz proponowanych zmian w krajowych regulacjach prawnych w świetle bezpiecznego wykonywania lotów na dronach w obszarze rekreacyjno - sportowym
Data publikacji : 12.08.2016
Tekst: Agnieszka Chmielewska
Gwałtowny postęp technologiczny w obszarze latania rekreacyjnego i sportowego bezzałogowymi statkami powietrznymi, coraz większa popularność tych statków oraz większa ich dostępność, sprawiła, że dla bezpieczeństwa loty dronem w obszarze sportowo - rekreacyjnym wymagają szczególnej uwagi.
W trosce o wspólne bezpieczeństwo, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na trzy główne problemy, które stwarzają realne zagrożenia, nie tylko dla eksploatujących drony, ale wszystkich obywateli.
Główne problemy:
- postrzeganie bezzałogowych statków powietrznych przez niektórych jako politycznego i finansowego lekarstwa na wszelkie problemy budżetowe bez należytego zrozumienia słabych i silnych stron aktualnie dostępnych dronów na rynku polskim ;
- finansowanie badań naukowych pod presją ;
- ryzyko niepowodzenia technologicznego .
Minimum wiedzy o wietrze typu bora przydatnej dla każdego uprawiającego kitesurfing
Data publikacji : 12.09.2016
Tekst : Agnieszka Chmielewska
Jednym z podstawowych materiałów, które posłużyły mi w wyżej wymienionym artykule do określenia czym jest i jak rozpoznać nadchodzący wiatr typu bora, była literatura poświęcona meteorologii dla lotnictwa i żeglarstwa.
Ważną rzeczą, w czasie planowania urlopu z kitem jest wybór bezpiecznego miejsca. Ustalenie bezpiecznego miejsca poprzedza wiedza o warunkach lokalnych na danym terenie w celu określenia zmian kierunku i natężenia wiatru. Bowiem latawiec jest bardzo czuły na siłę i zmianę kierunku wiatru.
Uprawianie kitesurfingu jest tak ściśle związane z meteorologią, że stanowi ona jeden z najważniejszych działów jego techniki.
Dlatego w tym artykule zajmiemy się omówieniem wiatru typu bora.
Analiza wypadku na paralotni z napędem w m. Dolne Wymiary k. Chełmna
Data publikacji : 26.08.2016
Tekst : Agnieszka Chmielewska
Opis zdarzenia: Dnia 2 czerwca 2013 r. około godziny 16:00 po pobraniu komunikatu meteorologicznego, odczytaniu prędkości wiatru z wiatromierza i kierunku wiatru na podstawie tzw. rękawa, bez dokonania przeglądu sprzętu przed startem, po uruchomieniu silnika, pilot paralotni z napędem rozpoczął fazę startową z łąki w miejscowości Dolne Wymiary k.Chełmna z zamiarem wykonania lotu od strony Grudziądza wzdłuż Wisły i węzłem autostradowym A1, a wracając w kierunku miejsca zamieszkania z zamiarem odbycia przelotu w stronę Chełmna. Pilot planował lot w warunkach atermicznych. Start paralotni odbył się metodą klasyczną, bez zakłóceń. Lot trwał około 1,5 h. Pilot w dniu wypadku był wypoczęty. Warunki tego dnia były termiczne. Temperatura powietrza w dniu zdarzenia wynosiła ok. 25 stopni C, dzień słoneczny i niebo prawie bezchmurne z widocznymi pojedynczymi chmurami Cu powodowały, że noszenia były wyraźne. Pilot zeznaje, że „momentami przyjemnie nosiło w górę”. W miejscu startu, wiatromierz wskazywał prędkość wiatru 1 m/s.