REKLAMA

 

 

Alpy - zderzenie z liną nośną - śmierć pilota

 

Tytuł

Alpy - zderzenie z liną nośną - śmierć pilota

Okoliczności wypadku:

Data wypadku: 2006-06-09    Godzina wypadku
Miejsce wypadku: Alpy
Kategoria wypadku: zderzenie w powietrzu
Rodzaj lotu: góry     Zdarzenie miało miejsce przy akrobacji Nie
Maks. siła wiatru: 0-3 m/s     Kierunek wiatru S
Liczba poszkodowanych:  Uczeń:    Pilot: 1   
Pasażer:    Postronny:

Konsekwencje:

Złamania - Ręki: Nie   Nogi: Nie   Kręgosłupa: Nie   Miednicy: Nie   Żeber: Nie   Inne: Nie
Obrażenia - Wewnętrzne: Tak   Skręcenie: Nie   Zwichnięcie: Nie
Urazy - Czaszki: Nie   Twarzy: Nie   Psychiczny:    Inne: Nie
Obrażenia śmiertelne: Tak

Konsekwencje prawne:   Koszty leczenia: Nie   OC: Nie  
Inne: Tak

Pilot

Stopień wyszkolenia: IPPI 3     
Czy lot odbywał się pod nadzorem instruktora? Nie
Data ukończenia kursu:
Nalot całkowity:      Nalot w roku wypadku:
Waga pilota:

Dokładny opis
miejsca i przebiegu
wypadku:

Tego dnia panowały umiarkowane warunki termiczne. Przeloty były utrudnione poprzez długie okresy zacienienia, gdy trzeba było oczekiwać w miejscach termicznych na zebranie się komina. W trakcie tego oczekiwania często następowała znaczna utrata wysokości. Pilot wybrał sobie do przeczekania kryzysu termicznego długie zbocze o stromym nachyleniu i latał tam na małej wysokości w słabych noszeniach. Znajdował się poniżej grani, w połowie stoku. Na grani znajduje się budynek i odchodzi od niego lina nośna kolejki towarowej. Drugi koniec liny zakotwiczony jest na polanie u podnóża lasu. Lina grubości około 15 mm w kolorze zgniłozielonym od smarów, kurzu i pyłków. Jest dobrze widoczna na tle nieba, ale żeby ją zobaczyć trzeba znaleźć się pod nią. Znajduje się na wysokości około 40 metrów nad stokiem. Będąc na jej wysokości nie można jej zauważyć, nawet jeśli wie się o niej, ponieważ niebo przesłaniają otaczające góry i wciąż jest widoczna na tle drzew. Na ich tle linę można zauważyć dopiero z odległości kilku metrów.Pilot prawdopodobnie zauważył ją w ostatnim momencie będąc niewiele poniżej. Chcąc uniknąć zderzenia zakręcił, ale spowodowało to w momencie zderzenia z liną przesuwanie się względem niej. Na skutek tarcia kolejno były odcinane linki nośne paralotni, aż do prawie całkowitego ich odcięcia od czaszy. Zostały tylko trzy od strony stabila. Spowodowało to, że spadając po zderzeniu, pilot został obrócony bokiem do ziemi i protektor nie mógł zamortyzować upadku. Pilot użył zapasu, ale ten w momencie upadku dopiero się wypełniał.

Skrzydło

Producent/Model: Axis Vega
Atest: DHV 1-2
Rozmiar skrzydła:
Data produkcji:
Data ost. badania technicznego:
Nr seryjny:

Uprząż

Model:
Rodzaj protektora: piankowy

Zapas

Mocowanie:     Rzucony zapas: Tak  
Kto przekładał zapas:  
Kto montował zapas:
Data przełożenia:  

Sugerowane wyjaśnienie
wypadku

Jako jedyną przyczynę wypadku można podać nieoznakowanie liny nośnej dodatkową linką z dobrze widocznymi znacznikami. Piloci, którzy znajdą się w podobnej sytuacji powinni: latając poniżej grani w nieznanym miejscu spodziewać się lin nośnych, energetycznych i innych, w przypadku nieuniknionego zderzenia starać się robić to centralnie na minimalnej prędkości, tak aby czasza z linkami przewiesiła się przez przeszkodę, automatycznie użyć zapasu, nawet jeśli zawiśniemy na linie.

 

© bezpieczne-latanie.pl 2016 - 2024