REKLAMA

 

Zgłoszone zdarzenia lekkich statków powietrznych

w latach 2003-2014

 

Niechlubne pierwsze miejsce w niezgłaszaniu zdarzeń w powietrznych sportach ekstremalnych zajmuje w nim Polska, w której dochodzi do największej liczby zdarzeń, których można było uniknąć. Jesteśmy przy tym jedynym państwem, w którym niewiele się robi, by piloci paralotni czuli się bezpieczniej.

Pocieszający jest fakt, że istnieje grupa osób (niestety nieliczna), która oficjalnie dokonała zgłoszenia zdarzeń.

Zapraszam do zapoznania się ze statystyką, jawnie zgłoszonych zdarzeń w Polsce.

Tab. nr 1 Liczba zgłoszonych wypadków lekkich statków powietrznych w Polsce w latach 2003-2010

 

Spadochrony

HG, PHG,
PG, PPG

Ultralighty,
Wiatrakowce

2003

16

18

8

2004

23

18

8

2005

19

9

3

2006

23

16

13

2007

26

13

9

2008

17

12

7

2009

38

12

13

2010

14

17

12(1)

PG-paralotnia bez napędu, PHG-motolotnia, PPG-paralotnia z napędem, HG-lotnia

W nawiasach uwzględniono zdarzenia, które dotyczyły zagranicznego użytkownika polskiej produkcji SP lub użytkownika SP na terenie RP.

Źródło: ULC, 2012.

Ten niechlubny ranking świadczy o  niemalejącej liczbie zdarzeń z udziałem polskiego pilota.

Wykres nr 1 Liczba zgłoszonych wypadków w Polsce ze skutkiem śmiertelnym SP lotnictwa ogólnego w latach 2003-2010

 

PG- paralotnia bez napędu, HG- lotnia, PPG- paralotnia z napędem, PHG- motolotnia

Źródło: ULC, 15 czerwca 2011.

 

Tabela nr 2 Liczba zgłoszonych wypadków w Polsce z podziałem na rodzaje statków powietrznych (rok 2010)

 

Rodzaj statku powietrznego

Liczba wypadków

Ofiary śmiertelne

Spadochrony

15

1

Paralotnie

13

4

Motolotnie

3

3

Szybowce

18

1

Samoloty

11

2

Śmigłowce

3

0

Ultralekkie

11

3

Balony

0

0

Źródło: Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa ogólnego, ULC, AON, Warszawa- 31.03.2011- Lotnictwo Ogólne 2010- M. Lasek- PKBWL, www.ulc.gov.pl - 2010.

Rok 2010 jest kolejnym rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny wzrost liczby ofiar śmiertelnych w paralotniarstwie. Wzrost wypadkowości ze skutkiem śmiertelnym w paralataniu oznacza lekceważenie istnień ludzkich przez system bezpieczeństwa w lotnictwie ultralekkim.

W Polsce traktuje się wypadki paralotniowe jako czegoś nieuchronnego: były, są i będą. Ofiara zostaje sprowadzona do kolejnej pozycji w statystyce, a ustalenie przebiegu zdarzenia odbywa się w sposób rutynowy, jak najmniejszym nakładem sił i środków.

 

Wykres nr 2 Liczba zgłoszonych wypadków ze skutkiem śmiertelnym użytkowników krajowych o masie statku powietrznego 0- 2 500kg w zależności od rodzaju SP w 2009 roku

 

PG- paralotnia bez napędu   PHG- motolotnia

PPG- paralotnia z napędem HG-lotnie

Źródło: ULC, 2010.

 

Wykres nr 3 Liczba zgłoszonych wypadków lotniczych ze skutkiem śmiertelnym krajowych użytkowników- o masie 0-2 500kg w zależności od rodzaju SP - 2010

 

PG- paralotnia bez napędu   PHG- motolotnia

PPG- paralotnia z napędem HG-lotnia

Źródło: A. Chmielewska, Zbieranie informacji o wypadkach w paralotniarstwie dla pilotów paralotni , instruktorów i producentów sprzętu paralotniowego, II Paralotniowe Seminarium Przelotowe w Pińczowie w 2011r., ULC .

Wykres nr 4  Procentowy udział poszczególnych statków powietrznych w ilości zgłoszonych incydentów w Polsce (rok 2013)

 

Źródło: Konferencja Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Cywilnego – Rok 2014, część II – PKBWL, Statystyka zdarzeń lotniczych, Warszawa, czerwiec 2014 r., www.ulc.gov.pl , 2016.

 

Powyższy wykres pierścieniowy ukazuje niezadawalające działanie środowiska paralotniowego w  zgłaszaniu incydentów paralotniowych w porównaniu do informacji uzyskanej drogą plotkarską. Jedną z metod ograniczania poważnych skutków powypadkowych jest dzielenie się informacjami o incydentach. Co w zakresie powiadamiania o incydentach jest praktycznie lekceważone przez paralotniarzy.

 

Tabela nr 3 Liczba zgłoszonych wypadków w Polsce na PG, PPG, HG, PHG (w tym ze skutkiem śmiertelnym) w latach 2003-2010

Rok zdarzenia lotniczego

Ogólna liczba wypadków

W tym liczba wypadków śmiertelnych

Liczba ofiar

2003

18

6

7

2004

18

7

8

2005

9

2

2

2006

16

5

6

2007

13

4 (1)

6(1)

2008

12

2

2

2009

12

4

4

2010

17

6

7

PG- paralotnia bez napędu, PPG- paralotnia z napędem, HG- lotnia, PHG- motolotnia

W nawiasach uwzględniono zdarzenia lotnicze, które dotyczyły, np.: zagranicznego użytkownika polskiej produkcji statku powietrznego lub użytkownika SP na terenie RP.

Źródło: ULC, 15 czerwca 2011.

 

Liczba wypadków w latach 2003-2010 wskazuje na utrzymujący się poziom wypadkowości  w szczególności w ekstremalnych sportach powietrznych. Wypadki na lotniach, motolotniach, paralotniach bez napędu oraz z napędem, motoparalotniach  już kolejny rok okazują się też bardzo groźne w swoich skutkach.

 

Tabela nr 4 Liczba zdarzeń lotniczych w Polsce na PG i PPG zgłoszonych w Polsce w latach 2003-2010

Rok

zdarzenia lotniczego

Zdarzenia

na PG, PPG

Obrażenia osób

śmiertelne

Obrażenia osób poważne

SP zniszczony

SP znacznie uszkodzonych

2003

12

2

9

1

2

2004

10

4

7

3

4

2005

6

1

5

1

2

2006

9

2

7

2

1

2007

8

1

6

0

3

2008

10

3

9

1

2

2009

7

2

4

0

4

2010

13

4

11

1

3

SP- statek powietrzny, PG- paralotnia bez napędu, PPG- paralotnia z napędem

Źródło: ULC, 2010.

 

Tabela nr 5 Liczba zdarzeń lotniczych PG i PPG zgłoszonych w Polsce w latach 2011-2012

Rok

zdarzenia lotniczego

Zdarzenia

na PG,PPG

Obrażenia osób

śmiertelne

Obrażenia osób poważne

SP zniszczony

SP znacznie uszkodzonych

2011

12

6

10

0

2

2012

21

2

20

0

0

SP- statek powietrzny, PG- paralotnia bez napędu, PPG- paralotnia z napędem

Źródło: ULC, 2013.

 

Tabela nr 6 Liczba zdarzeń lotniczych PG i PPG zgłoszonych w Polsce w latach 2013-2014

Rok

zdarzenia lotniczego

Zdarzenia

na PG,PPG

Obrażenia osób

śmiertelne

Obrażenia osób poważne

SP zniszczony

SP znacznie uszkodzonych

2013

38

3

15

0

1

2014

37

2

9

0

2

SP- statek powietrzny, PG- paralotnia bez napędu, PPG- paralotnia z napędem

Źródło: ULC, 2013-2014.

 

Jak wynika z danych zawartych w tabelach powyżej dot. liczby zdarzeń na paralotniach, lotniach, motolotniach można uznać, że są one najgroźniejsze w skutkach, a paralotnie (PG, PPG, PPGG) za najbardziej zagrożony wypadkowością rodzaj statku powietrznego.

Niestety liczbę zgłoszonych zdarzeń w paralotniarstwie nie możemy uznać za zamkniętą statystykę wypadkowości w danym okresie, gdyż w społeczeństwie paralotniowym wciąż istnieją złe nawyki. Piloci nadal ukrywają oraz traktują wypadki jak coś wstydliwego i jak sami mówią:
"(...) lepiej oficjalnie nie zgłaszać ich ! (...) " *

* Na podstawie wywiadu przeprowadzonego z pilotami paralotni.

Opracowała Agnieszka Chmielewska

Data publikacji : 26.08.2016

© bezpieczne-latanie.pl 2016 - 2024